onsdag, februari 11, 2009

Svensk Filmindustri

Snart är det dags för The Pirate Bay-rättegången. Det blir intressant, och på något sätt känns det som att man nu förväntas välja sida. Lyckligtvis gjorde Svensk Filmindustris VD det lätt för mig genom att hävda att vi borde stänga ner alla internetleverantörer som ger tillgång till TPB. Citatet har ändrats till det lite mer neutrala:

Det hoppas jag, men jag tror att den skulle behöva dras mycket längre. Exempelvis borde man stänga accessen till sidor som The Pirate Bay
.

Egentligen spelar det ingen roll att SFs censuravdelning var framme och rättade till misstaget med citatet, för innehållet är egentligen detsamma. Det är fortfarande en aktion som är att jämställa med censur och som nog gör att jag aldrig mer tänker besöka en SF-bio. Det i sin tur begränsar min alternativ, men det är ju inte så att vi har ett monopol i Sverige vad gäller bio, utan jag kan ju besöka... eller vänta.

Men inga problem, jag får helt enkelt köpa filmerna digitalt på nätet och titta på min Mac, jag kan tipsa om... eller nej, det kan jag inte heller, det går nämligen inte alls för mig att köpa film på nätet. Inte att hyra heller. Mycket tack vare stroppar som svensk filmindustri som mest ligger och skrubbar sig duschandes i fosterställning istället för att möta verkligheten.

Det finns iofs ett väldigt snabbt, digitalt rent och helt olagligt alternativ kvar. Enda problemet är att jag inte kan betala, vilket jag vill. Men om de vägrar låta mig betala så...

UPPDATERING:

Jag kan inte släppa det här. Det jag inte förstår är hur alla de här mediebolagen vågar förvandla allt det här till en PR-katastrof. Vill man inte ha kunder i 20-årsåldern? Varför anstränger man sig så hårt för att skapa bilden av ett gäng giriga sura gubbar?

Inga kommentarer: