fredag, november 16, 2007

Piratkopiering

Carl-Johan Bonnier fick tydligen inte ligga i helgen.

En debattartikel som förespråkar stärkt upphovsrätt skriven av en mediemagnat.

Det är självklart att det behövs någon typ av upphovsrätt, det har han helt rätt i. Men vad vill han ha i övrigt? En klapp på kinden som tröst för att i princip alla större mediebolag är för sena ut på nätet för att de varit upptagna med att gråta för att skivförsäljningen går ner (vilket för övrigt i de flesta oberoende undersökningar inte har något som helst med pirater att göra)? Eller vill han kanske ha en lektion i demokrati! Exempelvis att man inte gör 10% av sveriges befolkning till brottslingar hur lätt som helst? Och att om man vill komma åt detta så får man skapa nya lagar som dock kommer bli lätt drakoniska.

Carl-Johan Bonnier kan också prata med Håkan Roswall som är åklagare i The Pirate Bay-åtalet. Som fortfarande inte lyckats pressa fram något åtal. För tyvärr är det så den svenska lagen ser ut. Hur mycket Thomas Bodström än ville när han satte Roswall på jobbet att springa USAs ärenden.

Carl-Johan Bonnier: folk kommer piratkopiera tills du erbjuder ett bättre alternativ. Tyvärr är det så det är. Precis som att maffian frodades under förbudstiden. Ta bort DRM-skyddet. DRM-skydd skadar ENBART människor med rent mjöl i påse. Inga andra lider. De kopierar sin data fritt fram och tillbaka ändå.

Sluta grina för din vikande marknad och vakna upp istället.

Förstå att de kids som piratkopierar idag inte har några som helst problem med att ladda ner ett album och sen skänka pengar direkt till artisten. Det är er folk avskyr. Ni som sitter i mitten och gör noll nytta förutom att normalisera allt som produceras så att allt låter, ser och känns likadant.

Inga kommentarer: