Äganderätten av tankar
Vår kära EU-kommission har röstat igenom en "harmonisering" av upphovsrättslagarna för länderna inom EU.
Detta betyder att även någon form av medhjälp till piratkopiering ska gå att straffa. Det innefattar förstås även The Pirate Bay.
Jag är inte någon förespråkade för piratkopiering men jag tycker fortfarande att det börjar finnas fler och fler skrämmande exempel på när EU (och i förlängningen våra nationer) börjar använda organiserad brottslighet som täckmantel för att inskränka på våra rättigheter. Bodströms idéer om att övervaka alla nättraffik för att komma den organiserade brottsligheten var ju skrämmande i sig. Nu kommer uppföljaren som ska sätta åt piratkopierarna och är ett tydligt beställningsjobb av mediaindustrin.
En mediaindustri som själva begår brott i sin jakt på förbrytare.
Det ger en bild av en rätt godtycklig tolkning av lagen, där lagen är ett maktmedel och inte ett ramverk för vad som är rätt och fel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar